Saturday, 30 January 2016

LANGKAH-LANGKAH URUSAN JUAL BELI HARTANAH

LANGKAH-LANGKAH URUSAN 
JUAL BELI HARTANAH

Untuk info penting kepada semua pelanggan, adalah dengan lebih baik jika pelanggan meluangkan masa untuk baca beberapa prosedur, langkah-langkah pengurusan jual beli tanah, syarat beli tanah, persediaan sebelum jumpa wakil panel kami, isi / lengkapkan borang online di bawah, call/mesej kami setelah maklumat pelanggan berjaya dihantar.

Berikut Adalah beberapa langkah-langkah yang perlu pelanggan fahami, dokumen persediaan perlu dibawa oleh pelanggan semasa berjumpa dengan wakil panel kami:

Langkah Pertama
Sekiranya pembeli serius berhasrat untuk membeli tanah berkenaan, apa yang pembeli perlu lakukan adalah meluangkan masa hadir berbincang/berjumpa dengan wakil panel kami untuk memahami prosedur dan langkah-langkah cara beli tanah, harga tanah boleh nego ke atau tak, prosedur pembayaran, cara pembayaran, status tanah, pemilikan tanah, geran dan kategori tanah, syarat-syarat perjanjian jual beli tanah, syarat dan kelayakkan pinjaman untuk loan peribadi bertujuan nak beli tanah, dan proses tempoh urusan jual beli tanah. Pada langkah pertama ini, sekiranya pembeli hadir berjumpa dengan wakil panel kami, maka segala perkara berkaitan jual beli tanah akan dijelaskan oleh wakil panel kami. 


Tarikh lawatan tapak akan disetting mengikut kesesuaian masa pembeli dan juga masa wakil pemaju. Pada masa perbincangan ini juga tarikh lawatan tapak dan Deposit atau Wang Pendahuluan 10% akan diputuskan oleh pembeli kepada wakil panel kami melalui perbincangan pertama.

Borang Pendaftaran Online Permohonan Beli Tanah Di UIA, Mukim Setapak, Daerah Gombak, Selangor / KL






Langkah Kedua 
Pembeli perlu menyediakan bayaran Deposit atau Wang Pendahuluan sebanyak 10% daripada harga tanah, bayaran deposit tersebut dimeterai melalui Draf Surat Perjanjian Jual Beli Tanah (SPA) diantara Pembeli, Pemaju Dan Pemilik Tanah. Pada waktu atau hari yang sama pembeli dan wakil panel kami akan buat lawatan tapak. Di samping itu, pembeli menyediakan segala dokumen yang diperlukan untuk proses permohonan pinjaman sekiranya pembeli nak buat loan, supaya segala proses dapat dipercepatkan, bayaran hendaklah dibuat diatas nama Pemaju tanah. i) Pemaju Tanah, Panel/wakil pemaju akan mengeluarkan resit/slip bayaran dan Draft Surat Perjanjian Jual Beli (SPA) kepada pembeli, proses bayaran pendahuluan dan perjanjian ini dilakukan di pejabat pemaju. 


Langkah Ketiga 
Dalam tempoh 10 atau 21 hari waktu berkerja, pemaju akan menyediakan surat perjanjian jual beli (
SPA) manakala urusan dengan pihak bank akan mengambil masa 7 hari bekerja untuk menentukan sama ada pembeli layak mendapat kemudahan pinjaman atau pun tidak, pembeli akan menandatangani perjanjian pinjaman dengan panel bank sekiranya permohonan pinjaman diluluskan. Panel kami akan menghubungi / menasihatkan pembeli supaya menandatangani perjanjian jual beli tanah dengan pemaju di pejabat pemaju. Semasa menandatangani perjanjian ini, pembeli hendaklah membayar baki tunggakkan iaitu sebanyak 90% lagi daripada harga hartanah. Nota Penting: Sekiranya pembeli tidak memohon pinjaman bank, baki tunggakkan boleh dilangsaikan oleh pembeli dalam tempoh 3 bulan dari tarikh bayaran Deposit atau Wang Pendahuluan atau tarikh perjanjian jual beli tanah (SPA). 

 

Langkah Keempat 
Sekiranya dalam tempoh 3 bulan dari tarikh perjanjian (SPA) pembeli masih gagal membuat bayaran 90% tunggakkan kepada pemaju, pembeli boleh memohon lanjutan bayaran iaitu Janji Bayar (Promise To Pay) kepada pemaju dalam tempoh satu (1) bulan bagi mengelakkan perjanjian (SPA) terbatal dan sekiranya pembeli masih juga gagal, enggan dan atau ingkar untuk membuat bayaran selepas tempoh lanjutan, maka pemaju berhak untuk tidak memulangkan wang Deposit atau Wang Pendahuluan tersebut.


Peringkat Pembayaran 
1) Deposit 10% daripada harga tanah 
2) Bayaran Akhir 90% daripada harga hartanah 

Persediaan perlu di bawa oleh pembeli semasa jumpa panel kami
a) Dua (2) Keping Kad Pengenalan 
b) Surat Pengesahan Jawatan (Appointment Letter) 
c) Salinan Penyata EPF d) Bank Statement 3 Bulan Terkini Panel Kami Akan Menyediakan Borang Applikasi Untuk Permohonan Loan. 

Bagi yang ada pertanyaan dan masih perlukan lebih penjelasan sebelum ke pejabat pemaju, anda boleh hubungi kami.

Bagi yang ada pertanyaan dan masih perlukan lebih penjelasan sebelum ke pejabat pemaju, anda boleh hubungi kami.

Tel/SMS/Whatsapp/Email/Blogsite:
H/P: +60173635856 (Ahmed) 24 Hours

H/P: +60176609770 (Jack) 24 Hours
H/P: +60129149690 (Marop) Office Hours
H/P: +60107095813 (Sham) 24 Hours
Tel: +60323801291 (Office) Office Hours
Email: gngroup.sb@gmail.com/ 

Blog: http://gngmsb.blogspot.my/

No comments:

Post a Comment